PETUA UNTUK MENGELAS THERMOPLASTICS

Kimpalan adalah proses menyatukan permukaan dengan melembutkannya dengan panas. Semasa mengimpal termoplastik, salah satu komponen penting adalah bahan itu sendiri. Selama pengelasan plastik sudah ada, masih banyak orang yang tidak memahami asasnya, yang sangat penting bagi pengelasan yang betul.
Peraturan nombor satu pengelasan termoplastik adalah anda mesti mengimpal plastik seperti ke plastik serupa. Untuk mendapatkan kimpalan yang kuat dan konsisten, perlu memastikan substrat dan batang kimpalan anda sama; misalnya, polipropilena hingga polipropilena, poliuretana hingga poliuretana, atau polietilena hingga polietilena.
Berikut adalah beberapa petua untuk mengimpal pelbagai jenis plastik dan langkah-langkah untuk memastikan pengelasan yang betul.
Polipropilena kimpalan
Polipropilena (PP) adalah salah satu termoplastik termudah untuk dikimpal dan digunakan untuk pelbagai aplikasi yang berbeza. PP mempunyai ketahanan kimia yang sangat baik, graviti spesifik rendah, kekuatan tegangan tinggi dan merupakan poliolefin yang paling stabil dimensi. Aplikasi yang terbukti menggunakan PP adalah peralatan penyaduran, tangki, kerja saluran, etcher, tudung asap, penggosok dan ortopedik.
Untuk mengimpal PP, pengimpal perlu ditetapkan pada sekitar 572 ° F / 300 ° C; menentukan suhu anda akan bergantung pada jenis tukang las yang anda beli dan cadangan dari pengilang. Semasa menggunakan pengimpal termoplastik dengan elemen pemanasan 500 watt 120 volt, pengatur udara harus ditetapkan pada kira-kira 5 psi dan rheostat pada 5. Dengan melakukan langkah-langkah ini, anda harus berada di sekitar 572 ° F / 300 ° C.
Polietilena kimpalan
Satu lagi termoplastik yang mudah dikimpal ialah polietilena (PE). Polietilena adalah ketahanan hentaman, mempunyai ketahanan lelasan yang luar biasa, kekuatan tegangan tinggi, boleh dimesin dan mempunyai penyerapan air yang rendah. Aplikasi yang terbukti untuk PE adalah tong sampah dan pelapik, tangki, kapal makmal, papan pemotong dan slaid.
Peraturan yang paling penting mengenai kimpalan polietilena ialah anda boleh mengimpal rendah ke tinggi tetapi tidak tinggi ke rendah. Maksudnya, anda boleh mengimpal batang kimpalan polietilena berketumpatan rendah (LDPE) ke kepingan polietilena berketumpatan tinggi (HDPE) tetapi tidak sebaliknya. Sebabnya cukup mudah. Semakin tinggi ketumpatannya, semakin sukar untuk memecahkan komponen untuk dikimpal. Sekiranya komponen tidak dapat dipecah pada kadar yang sama maka mereka tidak dapat bergabung bersama dengan betul. Selain memastikan ketumpatan anda serasi, polietilena adalah plastik yang cukup mudah dikimpal. Untuk mengimpal LDPE anda perlu mempunyai suhu sekitar 518 ° F / 270 ° C, pengatur ditetapkan pada sekitar 5-1 / 4 hingga 5-1 / 2 dan rheostat pada 5. Seperti PP, HDPE boleh dikimpal pada 572 ° F / 300 ° C.
Petua untuk Kimpalan yang Betul
Sebelum mengimpal termoplastik, ada beberapa langkah mudah yang perlu diambil untuk memastikan pengelasan yang betul. Bersihkan semua permukaan, termasuk batang kimpalan, dengan MEK atau pelarut yang serupa. Alur substrat cukup besar untuk menerima batang kimpalan dan kemudian potong hujung batang kimpalan ke sudut 45 °. Setelah pengimpal menyesuaikan dengan suhu yang betul, anda perlu menyiapkan substrat dan batang kimpalan. Dengan menggunakan tip kelajuan automatik banyak kerja persiapan dilakukan untuk anda.
Pegang alat las kira-kira satu inci di atas substrat, masukkan batang kimpalan di hujungnya dan gerakkannya dengan gerakan ke atas dan ke bawah tiga hingga empat kali. Melakukan ini akan memanaskan batang kimpalan sambil memanaskan substrat. Petunjuk bahawa substrat siap dikimpal adalah ketika ia mula mendapat kesan kabut - serupa dengan meniup sekeping kaca.
Dengan menggunakan tekanan yang tegas dan konsisten, tekan butang hujungnya. But akan menolak batang kimpalan ke dalam substrat. Sekiranya anda memilih, setelah batang kimpalan melekat pada substrat, anda boleh melepaskan rod tersebut dan secara automatik ia akan menariknya.
Sebilangan besar termoplastik berpasir dan kekuatan kimpalan tidak akan terjejas semasa diampelas. Dengan menggunakan kertas pasir 60 grit, potong bahagian atas manik kimpalan, kemudian jalankan kertas pasir basah hingga 360 grit untuk mendapatkan kemasan yang bersih. Semasa bekerja dengan polipropilena atau polietilena, mungkin untuk mendapatkan semula permukaan berkilat mereka dengan memanaskan permukaan dengan ringan dengan obor propana api terbuka kuning. (Perlu diingat bahawa prosedur keselamatan kebakaran biasa harus diikuti.) Setelah langkah-langkah ini selesai, anda harus mempunyai pengelasan yang kelihatan serupa dengan foto di kiri bawah.
Kesimpulannya

Mengingat petua di atas, termoplastik kimpalan boleh menjadi proses yang cukup mudah untuk dipelajari. Beberapa jam berlatih pengelasan akan memberikan "rasa" untuk mengekalkan tekanan genap yang betul pada batang terus ke kawasan kimpalan. Dan bereksperimen pada pelbagai jenis plastik akan membantu menguasai prosedur. Untuk prosedur dan standard lain, hubungi pengedar plastik tempatan anda.


Masa pengeposan: 12 Okt-2020